Mijn plek gevonden! - Reisverslag uit Purral, Costa Rica van Denise Daniëls - WaarBenJij.nu Mijn plek gevonden! - Reisverslag uit Purral, Costa Rica van Denise Daniëls - WaarBenJij.nu

Mijn plek gevonden!

Door: denisedaniels

Blijf op de hoogte en volg Denise

28 Maart 2011 | Costa Rica, Purral

Holaaaaa,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat heb geschreven. Maar de tijd gaat hier zo snel en we hebben zoveel leuke projecten dat het er eigenlijk bij in schiet!

Ik heb mijn plek hier helemaal gevonden, het ritme zit er in en alles gaat supergoed.
De lessen op school lopen goed, in het begin wat opstart problemen gehad. Doordat de communicatie op school niet zo geweldig was, kwamen vaak klassen niet opdagen. Maar daar hebben we nu eigenlijk helemaal geen last meer van. In het begin was lesgeven nog erg moeilijk door de discipline en structuur die ontbrak. Gelukkig wordt dat ook steeds beter en beginnen de lessen ook echt op gymlessen te lijken. De kinderen zijn nog steeds superblij met ons, dus dat is een goed teken! Ook heb ik op maandag een klas ‘especial’. Hierin zitten kinderen die autistisch zijn of niet helemaal goed mee kunnen komen. Vorig jaar hebben zij geen gymles gehad, maar dit jaar hebben wij besloten deze klas ook gymles te geven. En ze zijn er zo blij mee, al speel je een beetje spelletjes met ze, dan zijn ze al tevreden. Soms wel lastig, want ze hebben natuurlijk wel allemaal hun beperkingen, maar wel supermooi om te doen! Maandag had ik ze voor het eerst alleen les gegeven en dat ging prima!

De tweede sportdag verliep ook goed, er waren zo’n 50 kinderen op af gekomen. Ook had ik voor deze dag een luchtkussen gehuurd. Deze viel goed in de smaak! Ook had ik een paar extra vrijwilligers weten te regelen, in plaats van alleen onze groep en dit ging ook allemaal goed! Helaas liep het einde iets minder leuk. En zijn we de volgende keren genoodzaakt om politie in te schakelen bij alle sportdagen en niet alleen bij de sportdagen maar ook bij andere projecten die we hebben op de Cancha. Helaas ligt de Cancha in een niet zo’n fijne buurt en komen er veel foute gasten af op zo’n dag. Maar gelukkig met hulp van de politie kunnen we onze projecten gewoon veilig voortzetten!

Daarnaast zijn de zwemlessen ook al weer een tijdje begonnen en geef ik met Christal op dinsdag zwemles. In het begin vond ik het wel even wennen, voor mij is zwemmen automatisch, en heb ik natuurlijk nooit zwemles gegeven, maar de kinderen moet je het stap voor stap uitleggen, maar het is zo ontzettend leuk en we hebben een hartstikke leuke groep op dinsdag! Deze week zullen de meidenactiviteiten van start gaan, dit heeft iets langer op zich laten wachten i.v.m. met de andere projecten. Maar deze week zullen we dan beginnen, eerst een paar weken dansen, dan een paar weken volleyballen (want ondertussen hebben we de Cancha laten aanpassen zodat we heel makkelijk volleybal palen + net kunnen plaatsen) en daarna nog een paar weken dansen. En op het eind een uitvoering natuurlijk!

Ook zit ik in het bestuur van de voetbalschool en ben ik secretaris, jaaajaaa! Heel leuk! We hebben 1x in de week vergadering en sinds twee weken een nieuwe trainer gevonden. Hij is ontzettend geïnteresseerd in het project dus tot nu toe ziet dat er heel goed uit! Ik zit samen met Gershom, Geovanny, Orlando en Sergio in het bestuur.

Verder was vandaag de grote opening! Na een paar weken van voorbereiding, waarvan de laatste echt ontzettend druk was het vandaag dan zover, de grote opening! En wat ging het goed! Er kwamen wel zo’n 250 mensen op af. Ook de Nederlandse ambassade was aanwezig om het lint officieel door te knippen. Walter Senteno, Nederlandse mensen die in Costa Rica een hotel hebben en ook geïnteresseerd zijn in dit soort projecten, het comité de deporte (waarvan we heeeeel veel materialen hebben gekregen voor de voetbalschool) en nog veel meer belangrijke mensen!
Ook wilde de Nederlandse ambassade graag contact houden met ons, want ze vonden het zo’n leuk project! Daarnaast ook met iemand contact gehad, een Nederlander, die hier zelfs dichtbij schijnt te wonen en ook werkt met stagiaires, met hem gaan we ook nog een keer om de tafel zitten om te kijken of wel elkaar eventueel kunnen helpen.

En mijn familie van hier kwam ook kijken, echt superleuk! Mijn vader hier, vertelde iedereen even dat ik zijn ‘dochter’ hier ben en dat ik bij hem woon, zelfs toen ik vandaag met hem naar de supermarkt ging en hij twee bekende tegen kwam vertelde hij dat, supertrots! Ook mijn moeder, broer, oudste zus met vriend en twee van mijn neefjes waren er. Met hun heb ik me nog even goed vermaakt met een potje tafelvoetbal. Heel leuk dat ze ook zoveel interesse in mijn projecten hebben.

En mijn scriptie hier is ook nog een hele taak, ik loop wel iets achter, maar hoop toch nog even een inhaalslag te kunnen maken. Mijn onderzoeksplan is goed gekeurd en op dit moment ben ik bezig met de eerste 3 hoofdstukken. Wel allemaal heel interessant want alles heeft betrekking op de voetbalschool.

Aankomend weekend hebben we plannen om een weekendje weg te gaan, we zijn nu 3 weekenden thuis geweest en hebben dan wel weer even zin om eruit te gaan. Aangezien de afgelopen weken ontzettend druk waren met werken aan de projecten, maar wel heel leuk. En natuurlijk om nog wat meer van Costa Rica te kunnen zien! De tijd gaat hier echt zo ontzettend snel!

Verder heb ik ondertussen al wat verjaardagen hier meegemaakt. Waarbij ik me nog steeds verbaas hoeveel mensen hier eten tijdens zo’n verjaardag! En natuurlijk de piñata die wordt aangeslagen, waaruit dan snoep en confetti komt! Verder zijn we erachter dat ze hier ‘toepen’ echt niet snappen, maar ezelen daar in tegen gaat heel goed.

En als laatste zijn we ook bezig met het plannen van Semana Santa, in deze week, 15 t/m 24 april, is iedereen vrij en zijn er ook geen lessen. Voor ons visum moeten we dan ook min. 3 dagen het land uit. We gaan dan naar Panama en in Costa Rica reizen. Dit zijn een beetje de plannen: Panama: Bocas del toro. Costa Rica: Puerto Viejo, Cahuita en Tortuguero.

Op 22 juni zullen pap, Janneke en Suus hier heen komen en met hun ga ik nog twee weken reizen, dan ga ik weer even terug naar mijn gastgezin voor een paar dagen en dan ga ik nog ander halve week met Christal reizen. Maar dat is pas op het eind, gelukkig duurt dat nog even en gaan we eerst verder met het voortzetten van alle projecten!

Ik mis jullie allemaal wel hier! Vooral nu zo naar ruim 2,5 maand! Gelukkig heb ik regelmatig contact met iedereen, via skype, mail en zelfs post (voor zover mogelijk)

Heel erg bedankt ook voor alle berichtjes die ik altijd krijg, heel erg leuk om te ontvangen hier!

Nou dit was het wel weer, een heel verslag!

Op mijn picasa staan weer nieuwe foto’s:
- Opening voetbalschool
- Lesgeven op Pestalozzi
- Sportdag 20-03-2011
- Zwemles
- Verjaardagen
- Vanalles (een paar nieuwe)
https://picasaweb.google.com/116964663481782884977/

Tot de volgende keer!


  • 28 Maart 2011 - 06:19

    Pim:

    Heee Denise,,

    LAng geleden dat ik jou gesproken heb,, ik krijg mailtje van je waarbenjij.nu site,, en ik las het even door en wat heb jij daar een leuke tijd zeg! echt wat een boel toffe activiteiten doe je daar. ik wilde even laten weten dat ik het leuke verhaaltjes vind en dat ik het blijf volgen,, veel succes en plezier met de enorm veel dingen die je daar doet,, oja en natuurlijk succes met je scriptie! ;)

    Xx

  • 28 Maart 2011 - 06:47

    Janneke:

    Hee lieve Denise,

    Leuk om weer een verslag van je te lezen al wist ik al veel! Zo de foto's even bekijken! Heb heel veel zin om je op de komen zoeken.

    Liefs Janneke

  • 28 Maart 2011 - 06:52

    Dominique:

    Hee Denise!

    Wat een leuk verhaal weer! En fijn dat het allemaal goed verloopt en de mensen blij zijn met jullie komst :) Nog even bikkelen voor de scriptie maar daarna lekker reizen, veel plezier!

    xxx

  • 28 Maart 2011 - 08:12

    Kirsten:

    Hey Denise,

    Nou klinkt helemaal goed, mooi dat je het daar zo naar je zin hebt! :D
    En ik snap wel dat je scriptie wat moeilijker is, als je zoveel leuke dingen hebt om te doen! Have fun nog!! Geniet er maar van :D

    xx

  • 28 Maart 2011 - 09:25

    Ghiesje:

    Hee Chickie!
    Leuk om ook het verhaal te lezen, ook al wist ik eigenlijk wel al alles maar heel veel succes verder! En vond het heel leuk laatst met je te skype!!

    xxx

  • 29 Maart 2011 - 12:50

    Oma:

    hola denise wat een goed verslag van jouw werk je bent er best druk mee en ikvind het fijn om het te lezen waarmee je bezig bent vooral ook met de foto s erbij. het zijn grote groepen he? mooi om te zien wij wachten weer op het volgende verslag groetjes en heel veel liefs van opa en oma doeiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 05 Dec. 2010
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 25583

Voorgaande reizen:

10 Januari 2011 - 06 Juli 2011

Stage Costa Rica

Landen bezocht: